Uge 16

Uge 16
14. april 2020 Julie

Matematik

Alle tre grupper:

Denne uge er lidt anderledes, da nogle af jer vil have undervisning på skolens, men andre fortsat skal have undervisning derhjemme. Jeg har derfor inddelt ugeplanen i to: undervisning på skolen og hjemmeundervisning. 

Firkanter:

Undervisning på skolen:I løbet af de sidste mange uger derhjemme ved jeg, at flere har kastet jer ud i tabellerne. Det er så sejt! På torsdag får i muligheden for at træne de små tabeller gennem forskellige lege.

I skal bl.a. lege basket-matematik: Her gælder det om, at I skal se hvor mange mål i kan score tilsammen. Jo flere regnestykker I kan løse, desto tættere på basketmålet kommer i. Vi holder selvfølelig god afstand til hinanden mens vi leger.

I skal også lavet jeres eget papirfly. I skal folde et papirfly hver og skrive et gangestykke fra den lille tabel på jeres fly. Bagefter sender I papirflyet afsted. Alle løber nu ud og finder et papirfly, regner gangestykket på papirflyet og skriver resultatet. Bagefter skriver I et nyt gangestykke på papirflyet og sender det afsted igen.

I skal også arbejde videre i jeres matematikbog.

Hjemmeundervisning: I denne uge skal I skifte bekendskab med programmet Geoboard. Link: Geoboard. I kan se en lille introduktions video til programmet  her, eller selv gå på opdagelse i programmet.

Prøv at se om du kan tegne:

Jeg blev selv lidt påske inspireret 🙂

Ekstra opgaver:

Opdel figuren

Bevægelses plakat

Monsterkort – spil

Trekanter:

Undervisning på skolen: I løbet af de sidste mange uger derhjemme ved jeg, at flere har kastet jer ud i tabellerne. Det er så sejt! I denne uge skal I lære hvordan man kan lave plus-stykker om til gange-stykker, og hvordan I kan bruge tabellerne til at løse gange-stykkerne.

I skal skal også træne tabellerne gennem forskellige lege.

I skal bl.a. lege matematik-basket: Her glæder det om, at I skal se hvor mange mål i kan score tilsammen. Jo flere regnestykker I kan løse, desto tættere på basketmålet kommer I. Vi holder selvfølelig god afstand til hinanden mens vi leger.

I skal også lavet jeres eget papirfly: I skal folde et papirfly hver og skrive et gangestykke fra den lille tabel på jeres fly. Bagefter sender I papirflyet afsted. Alle løber nu ud og finder et papirfly, regner gangestykket på papirflyet og skriver resultatet. Bagefter skriver I et nyt gangestykke på papirflyet og sender det afsted igen.

Hjemmeundervisning: I løbet af de sidste mange uger derhjemme ved jeg, at flere har kastet jer ud i tabellerne. Det er så sejt! I denne uge skal I lære hvordan man kan lave plus-stykker om til gange-stykker, og hvordan I kan bruge tabellerne til at løse gange-stykkerne. 

Se videoen” 2 + 2 +2 kan skrive som et gangestykke”:

Løs opgaverne: Regn med rummonstrene

Ekstra opgaver:

Regnestykker med samme resultat

Gange på tallinjen

Bevægelses plakat

Monsterkort – spil

 

Cirkler:

Undervisning på skolen: I denne uge skal I prøve at løse matematiske gåder. I skal også prøve at lave jeres helt egen gåde. Gåden skal I tage med hjem til jeres forældre, mon de kan løse den?

I skal også træne tabellerne gennem forskellige lege.

I skal bl.a. lege matematik-basket: Her glæder det om, at I skal se hvor mange mål i kan score tilsammen. Jo flere regnestykker I kan løse, desto tættere på basketmålet kommer i. Vi holder selvfølelig god afstand til hinanden mens vi leger.

I skal også lavet jeres eget papirfly. I skal folde et papirfly hver og skrive et gangestykke fra den lille tabel på jeres fly. Bagefter sender I papirflyet afsted. Alle løber nu ud og finder et papirfly, regner gangestykket på papirflyet og skriver resultatet. Bagefter skriver I et nyt gangestykke på papirflyet og sender det afsted igen.

Hjemmeundervisning:  I denne uge er der fokus på regnegåder. På e-reolen go kan i låne bogen ” Snilde snuder – og andre snørklede snedigheder Link: e-reolen go – Snilde snuder. Det er gratis at låne bøger, og I skal blot indtaste jeres almindelig lånerinformationer.

Gå nu på opdagelse i bogen, og se om i kan løse de snørklede gåder. Mon I kan finde på jeres egne regnegåder?

Ekstra opgaver:

Hvilket gangestykke passer til gange-problemet?

Bevægelses plakat

Monsterkort – spil

Engelsk

Alle tre grupper:

I denne uge er der fokus på sproglighed og forklaringer. Eleverne skal alle på hver deres niveau beskrive billeder, genstande og personer. Nedenfor vil jeg forsøge at komme med forskellige forslag til hvordan man kan arbejde med sproglighed og forklaringer hjemme fra, som også vil være nogle af de samme øvelser vi skal lave ovre på skolen. Jeg vil derfor ikke inddele i firkanter, trekanter og cirkler, da øvelserne blot skal laves på elevernes forskellige niveau og kravene til de sproglige sætninger stiger efter niveau.

Beskriv et billede

Denne øvelse kan laves på tre forskellige måder.
1) Print eller tegn (i skal have et hver af det samme billede), nu skal i skiftes til at fortælle hvad der skal farvelægges og hvilken farve det skal have – til sidst sammenligner i billederne – er de mon ens?

2) I skal begge have et stykke blankt papir og her skal i skiftes til at sige hvad I begge skal tegne og hvor henne på papiret det skal tegnes til sidst sammenligner i billederne – er de mon ens?

3) Print eller tegn (i skal have et hver af det samme billede), nu sætter i en streg igennem hele papiret så det er delt i to, med ca lige meget tegning/billede på hver side af stregen. Nu farvelægger i hver jeres side af stregen og skal derefter forklare jeres makker hvordan I har farvelagt jeres side. Makkeren skal farve som du forklarer, og ligeledes skal du farvelægge som din makker forklarer dig – til sidst sammenligner i billederne – er de mon ens?

Beskriv en genstand

Denne øvelse er meget simpel og kan laves på mange forskellige niveauer. I bestemmer selv genstandende der skal beskrives og gættes. Legen kan enten laves med rigtige genstande som lægges i en stor pose man kan trække fra, eller tegninger/billeder som kan trækkes fra en pose. Her skal den der trække genstanden forsøge at beskrive den så godt som muligt, uden at sige hvad det er – de andre skal gætte.
Hvis man laver den med genstande kan man lave det blindt, så den der beskriver ikke må se hvad genstanden er, men skal beskrive den så nøjagtigt så de andre kan gætte det.
I stedet for kun at gætte, kan man også tegne hvad der bliver beskrevet.

Beskriv en person

Denne øvelse er meget som de to ovenstående. Enten kan i skiftes til at beskrive en person i begge kender, hvor makkeren skal gætte hvem det er. I kan også forsøge at beskrive et ansigt som den anden skal tegne, eller en her familie som skal tegnes så godt som muligt med de beskrivelser der kommer.

 

Alle øvelserne handler om at få sat så mange ord på det man ser, tegner, føler, tænker, farver – hvis ikke man kender alle ordene på engelsk, mp man rigtig genre supplere med danske ord til at sætte sætningerne sammen – men man skal sige så meget man kan på engelsk.
– Rigtig god fornøjelse. 🙂

 

Dansk

Alle tre grupper:

Firkanter:

Trekanter:

Cirkler: